czwartek, 3 listopada 2016

BMW R71? M72? A może Chang Jiang 750?

Dzień dobry.

Post który chciałbym dziś Państwu przedstawić nie ma celu dydaktycznego ani szczegółowego opisu technicznego różnic wymienionych w tytule modeli lecz przedstawić ciekawostkę jaką jest sprowadzenie z Chin "jakby nowego" motocykla.
Krótko o historii modelu.
Chang Jiang 750 (nazwa pochodzi od rzeki Jangcy) nie jest klonem BMW. Jest klonem M72.
W latach 50 Sowieci zaczynali dostrzegać, że konstrukcja M72 przestaje przystawać do ówczesnych czasów i odsprzedali Chińczykom linie produkcyjne oraz wiele części z których były składane pierwsze CJ750.
Chińczycy rozpoczęli produkcję w listopadzie 1957 i kontynuowali ją bez ulepszeń pojazdu do 1966 roku. Później następowały drobne zmiany w silniku, układzie elektrycznym oraz w wyglądzie. Motocykl produkowany jest do dnia dzisiejszego.
Większość motocykli wyprodukowanych było przeznaczone dla Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. W niej zaczyna się historia którą chcę dzisiaj przedstawić.
Przeglądając zasoby internetu natrafiłem na stronę cj750.net.
Jest to strona firmy która zajmuje się skupem ex-wojskowych motocykli, ich renowacją oraz wysyłką do odbiorcy. 
W czasie krótkiej korespondencji z Panem Billem Engiem dowiedziałem się, że koszt odrestaurowanego motocykla solo to 4500 USD plus około 2500 USD wysyłka do Polski. 
W ramach remontu oferują 3 wersje rozwojowe konstrukcji oraz zestaw dokumentów które pozwolą go zarejestrować w kraju odbiorcy.
Zdjęcia które od niego otrzymałem ukazują motocykle z demobilu oraz wyremontowane egzemplarze. Niestety rozdzielczość jest niska więc odsyłam do galerii na stronie firmy.




Przy produkcji sięgającej 30 tysięcy egzemplarzy rocznie daje to ogromną ilość pojazdów w demobilu.
Oto kilka zdjęć wyremontowanych egzemplarzy.















Jak widać CJ udaje wszystko co sobie klient zażyczy. 
Jeśli kiedyś jakiegoś spotkam to postaram się opisać jak się mają zdjęcia do wykonania i jakości tych motocykli.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz