Dzień dobry.
Post ten mógłby mieć zupełnie inną nazwę gdyż zasadniczo tłumaczy funkcjonowanie silnika dwusuwowego. Jednak tytułem i tekstem chciałbym zwrócić uwagę na jeden z elementów cyklu pracy silnika i wpływu tłumików na takowy.
Oto prosty schemat działania silnika dwusuwowego znaleziony w internecie:
Działanie zacznę wyjaśniać od rysunku prawego. W cylindrze znajduje się mieszanka powietrzno-paliwowa, która jest kompresowana przez unoszący się tłok i podpalana przez świecę zapłonową. W tym czasie pod tłok zasysana jest mieszanka z gaźnika.
Przechodzimy do lewego rysunku gdzie tłok opuszczając się ściska mieszankę, która kanałem przepływowym dostaje się nad tłok. Równolegle z komory spalania wydostają się spaliny które są zastępowane mieszanką.
W tym miejscu dochodzimy do sedna mojego posta.
W momencie gdy spaliny wydostają się do tłumików a mieszanka wpływa do komory spalania istotna jest zaistniała "gra ciśnień". Jeżeli spaliny będą przemieszczały się zbyt szybko w kierunku tłumików mieszanka zostanie wtedy zassana w tym samym kierunku i zmniejszy się jej ilość w komorze spalania. Spowoduje to mniejszą siłę wybuchu a co za tym idzie mniejszą moc silnika. Zwiększona prędkość spalin spowodowana jest wadliwym tłumikiem. Pod pojęciem wadliwy kryje się tłumik, który pozwala na większą prędkość przepływu gazów czyli tłumik opróżniony ze swoich wnętrzności, obcięty, przebity i co tam jeszcze jesteśmy w stanie wymyślić. Tłumiki zostały zaprojektowane aby spaliny miały odpowiednią prędkość i zapewniały optymalną ilość mieszanki w komorze spalania. Nieprawdą jest, że silnik dwusuwowy będzie miał więcej mocy po odkręceniu tłumika i zostawieniu samego kolanka. Będzie głośniejszy i słabszy.
Poza schematem proszę się przyjrzeć jak to wygląda w Pannoni.
Widok z dołu ukazuje nam po bokach dwa kanały przepływowe którymi mieszanka dostaje się do komory spalania oraz duży kanał gdzie mieszanka dostaje się pod tłok.
Zamknięty kanał napływu mieszanki i pozostające otwarte kanały przepływowe.
Na kolejnym zdjęciu strzałka markerem wskazuje ruch spalin do dwóch tłumików a z boku widzimy ujścia kanałów przepływowych. Jak widać są one na tym samym poziomie więc istotne jest o czym wcześniej pisałem aby mieszanka nie wyleciała nam do tłumików tylko na odpowiednią "odległość" została przez nie zassana.
Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego osoba która chciała popsuć tłumiki odstąpi od tego pomysłu i pozwoli się innym użytkownikom ruchu drogowego cieszyć cichym pojazdem a sobie zapewni maksymalną moc swojej maszyny.
Jeżeli napisałem coś niezgodnego z prawdą lub macie Państwo jakieś pytania - proszę o komentarz lub wiadomość.
www.luma.com.pl to świetna hurtownia! Bardzo dobre części samochodowe i naprawdę szeroki wybór. Szczerze polecam!
OdpowiedzUsuń